Succesvolle posterontwerpen kunnen echt krachtig zijn als ze de juiste snaar raken. Het medium geeft ontwerpers en kunstenaars een canvas om te provoceren en te inspireren.
Reclame- en promotieposters waren de start van de trend in de jaren 1870. Aanvankelijk waren ze zwart-wit en sterk op tekst gebaseerd, maar de introductie van Jules Cheret’s drie-steens lithografische drukproces betekende dat kunstenaars al snel opvallende, kleurrijke posterontwerpen konden ontwikkelen. We hebben hier een selectie van onze favoriete moderne en klassieke ontwerpen verzameld.
Op deze pagina vindt u moderne posterontwerpen van zowel commerciële projecten als indie-ondernemingen. Klik door naar pagina twee om een reeks klassieke posterontwerpen te zien die de tand des tijds hebben doorstaan en nog steeds ontwerpers inspireren.
Zie voor meer verbluffende advertenties onze verzameling van de beste billboard-advertenties. Hier hebben we een selectie van onze favoriete posterontwerpen verzameld.
01.Kosmos
posterontwerpen: Cosmo
Matt Chase speelt met 3D-elementen in deze slimme poster (Image credit: Matt Chase)
Posters hoeven niet altijd plat te zijn. Matt Chase maakt slim gebruik van het openen van adventskalender-achtige deuren op zijn cosmo-poster om commentaar te geven op ‘Geheimen en de delicate kunst van selectieve onthulling’. De grafisch ontwerper uit Washington DC heeft verschillende speelse posterontwerpen.
02.Terug naar de toekomst
Posterontwerpen: Back to the Future
DKNG vindt een nieuwe invalshoek op een eeuwige favoriet (Image credit: DKNG)
Het kan moeilijk zijn om nieuwe invalshoeken te vinden voor iets dat al het onderwerp is geweest van tonnen posters, maar DKNG vond er een met hun Back to the Future-poster voor Mondo. De poster concentreert zich op de DeLorean-tijdmachine zoals velen die eraan voorafgingen, maar zoomt dieper in op de details door de vleugeldeuren en gooit er een paar paaseieren in. Het neon 80’s kleurenpalet zorgt voor de perfecte sfeer.
- Ga stemmen
posterontwerpen: Ga stemmen
Je kunt de boodschap niet negeren in deze eenvoudige maar effectieve poster (Image credit: Viet Huynh)
advertentie
Posters zijn meestal bedoeld om de aandacht te trekken, en deze poster bereikt dat zeker. Gebaseerd op Barack Obama’s zin “Don’t boo, vote”, promootte het stemmen bij de Amerikaanse verkiezingen van 2016 met een eenvoudig minimalistisch concept dat het oog niet kan negeren. De poster is ontworpen door de in San Francisco gevestigde grafisch ontwerper en illustrator Viet Huynh.
Infographics zijn enorm populair geworden voor gebruik in media om een heleboel data op een visueel aantrekkelijke, licht verteerbare manier te presenteren, maar ze zijn ook populair geworden voor posters, zoals blijkt uit deze presentatie van koffiefeiten door ONO Creates, een must voor elke cafeïneverslaafde.
- Verloren en gevonden door Alva Skog
Posterontwerpen: Lost & Found
Skog speelde met genderrollen in haar posterontwerpen voor een vintage markt in Barcelona (Image credit: Alva Skog)
advertentie
De Zweedse illustrator Alva Skog heeft deze levendige poster gemaakt in opdracht van Lost & Found Market – een grote vintage markt in Barcelona. Skog werd gevraagd om afbeeldingen te maken van een man en een vrouw die Estrella-bier drinken en iets dragen dat ze op de markt hadden gekocht. Haar reactie was om de karakters te tekenen, zodat je niet kunt zien wie de man en welke de vrouw is.
De felle blokkleuren zijn bewust gekozen omdat Skog vindt dat kleuren gendered kunnen aanvoelen. “Ik probeer een balans te vinden tussen roze, blauw en groen in mijn werk”, vertelde ze aan Computer Arts.
De boodschap ligt in detail, zegt Skog. “De toevoeging van gelakte nagels en een ring aan het ene personage, evenals oorbellen en wat zou kunnen worden geïnterpreteerd als een meer vrouwelijk ogende top aan de andere, maakt het moeilijk om te onderscheiden of het een man of een vrouw is.”
- Fatih Hardal
Posterontwerpen: Fatih Hardal
De collectie bevat experimenten op zeefdruk (Image credit: Fatih Hardal)
Fatih Hardal is een grafisch en letterontwerper die zich laat inspireren door Zwitserse ontwerpers en ontwerpen uit het verleden. Deze selectie posters omvat werk gemaakt voor de Typografische Monatsblätter (een tijdschrift dat de Zwitserse typografie viert), plus typografische experimenten gedrukt op transparant papier met zeefdruk.
- Alisa Bay door Purple Creative
Posterontwerpen: Ailsa Bay
Het grafische ontwerp is geïnspireerd op generatieve gegevens (Image credit: Purple Creative)
Deze opvallende poster is gemaakt voor Alisa Bay, een onconventionele distilleerderij die wordt geëxploiteerd door chemici. Het bedrijf gebruikt technologie om de chemische eigenschappen van de whisky te beoordelen en vervolgens genereren machines gegevens met betrekking tot het proces. Purple Creative gebruikte deze data om generatieve kunst te maken voor de visuele identiteit.
“We hielden van het idee dat distilleerderijgegevens opnieuw konden worden geïnterpreteerd als generatieve kunst en in staat waren om de essentie en persoonlijkheid van Ailsa Bay, die wetenschappelijk, technisch maar ook creatief is, vast te leggen”, zegt Gary Westlake, oprichter en creatief directeur bij Purple Creative.
“Het was een spannende creatieve uitdaging voor ons. We hebben veel moeten leren over algoritmen en responsieve code, maar hopelijk zijn de afbeeldingen en dynamische applicaties al het harde werk waard geweest!”